مجله تاسیسات

مجله تاسیسات ایران

مجله تاسیسات

مجله تاسیسات ایران

  • ۰
  • ۰

تعداد رشته های سیم افشان

یکی دیگر از موضوعاتی می باشد که در میان افرادی که در زمینه  ی وسایل الکتریکی و یا کاربردهای مختلف آن مشغول به کار می باشند و یا همچنین در هر حوزه ای که به برق و وسایل برقی یا صنعت سیم و کابل مرتبط می باشد دارای اهمیت بسزایی می باشد. ممکن است از خود سوال نمایید که این موضوع چه اهمیتی خواهد داشت. پیش از این که بخواهیم جواب این سوال را بدهیم می بایست کمی اطلاعات خود را در باره ی این محصولات (سیم های افشان) افزایش دهیم.

 

تعداد رشته های سیم افشان

کابل افشان نوعی کابل الکتریکی است که چندین سیگنال یا منبع تغذیه را به یک کابل تک روکشی  تبدیل می کند. این اصطلاح معمولاً فقط در رابطه با کابل  هایی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای هسته های بیشتری نسبت به آن است که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند. به همه کابل های دارای سیم های چند عایق کابل های افشان گفته نمی شود. ( هسته در افشان به تعداد اتصالات قابل استفاده ساخته شده اشاره دارد ، نه تعداد هادی ها یا تعداد رشته های سیم افشان) در بیشتر موارد ، یک "اتصال قابل استفاده" به هادی های متعدد نیاز دارد ، مانند رساناهای مثبت و منفی که برای توان DC استفاده می شوند.

برای مشاهده ی ادامه ی مقاله بر روی ادامه ی مطلب کلیک نمایید.

به عنوان مثال ، هیچ کابل معمولی از سیم های سه هادی هرگز به عنوان افشان یاد نمی شود ، اما کابل متشکل از چهار کابل کواکسیال در یک غلاف واحد، افشان در نظر گرفته می شود. این موضوع ممکن است گیج کننده به نظر برسد که گاهی اوقات اصطلاح multicore برای اشاره به تعداد رشته های سیم افشان به جای تعداد اتصالات، بخصوص در اروپا استفاده می شود. یک کابل با چندین هادی، اما بدون چندین هسته، معمولاً کابل چند رسانا یا چند سیم نامیده می شود.

 ساختار سیم های افشان

با این تعریف ، کابل های افشان دارای یک روکش بیرونی هستند که تمام رساناهای داخلی را احاطه کرده است. این کابل معمولاً به صورت یک PVC اکسترود شده یا روکش پلی اتیلن متقابل است که غالباً برای محافظت الکترومغناطیسی با یک غلاف آلومینیومی در زیر سطح ترکیب می شود. در بسیاری از برنامه ها ، این روکش از مقاومت مکانیکی قابل توجهی می افزاید و کابل را بسیار ناهموارتر می کند. گاهی اوقات هر اتصال جداگانه یا کانال نیز برای کمک به حفاظت مکانیکی یا الکترومغناطیسی دارای ژاکت مخصوص به خود است.

برخی از کابل های افشان در یک کانکتور چند قطعه، اغلب دایره ای خاتمه می یابند. برخی دیگر هسته ها را در کابل های جداگانه در انتها تقسیم می کنند و به انبوهی از اتصالات خاتمه می دهند. این نوع غالباً اغلب فن یا دم خوانده می شود. تعداد رشته های سیم افشان به همین صورت بدست می آید.

کاربردها

از سیم های افشان می توان برای سیگنال های آنالوگ و دیجیتال و همچنین توزیع برق استفاده کرد. آنها معمولاً برای ساده سازی تنظیمات فیزیکی یک سیستم و ایجاد ارتباطی دقیق تر بین دو قطعه از تجهیزات استفاده می شوند. به عنوان مثال، در تقویت صدا، اغلب از یک کابل افشان استفاده می شود تا تمام میکروفن های موجود در صحنه به کنسول اختلاط متصل شود. این کار بسیار راحت تر از استفاده از بسیاری از کابل های منفرد است که می توانند کثیف و وقت گیر شوند. تعداد رشته های سیم افشان در هر نوع کابل متفاوت است.

تعداد رشته های سیم افشان1

بعضی از کابلهای افشان انواع مختلفی از اتصالات مانند کابل سیامی را تشکیل می دهند که به طور معمول از نیرو و رسانای کواکسیال تشکیل شده است. این نوع از سیم و کابل های افشان اغلب در سیم کشی خانه ها دارای مزیت است زیرا تعداد کابل هایی را که در زیر کف یا حفره ی سقفی یک ساختمان استفاده می شود، به حداقل می رساند.

برخی از کاربرد های متداول کابل های افشان عبارتند از:

 

  • در مهندسی صوتی کابل های افشان اغلب با نام کابل مار شناخته می شوند و برای انتقال سیگنال های صوتی آنالوگ بین تجهیزات استفاده می شوند.
  • از کابل های افشان در دوربین های فیلم برداری حرفه ای استفاده می شود. در استودیوهای تلویزیونی از کابل های 26 پین برای اتصال دوربین به واحدهای کنترل دوربین استفاده می شود. تعداد رشته های سیم افشان در این گونه کابل ها معمولا بیشتر است.
  • در شبکه های رایانه ای، کابل های جفت پیچ خورده بدون جفت چند منظوره در دسترس هستند که شامل بیش از چهار جفت هستند (تعداد جفت ها در یک کابل اترنت معمولی). به این کابل ها کابل های ستون فقرات ، بسته بندی شده یا فیدر نیز گفته می شود.
  • کابلهای کواکسیال غالباً برای استفاده از دوربین مدار بسته به کابلهای برق وصل می شوند، به این معنی که فقط یک کابل برای برقراری ارتباط ویدیویی و برق باید استفاده شود.
  • کابل های جفت پیچ خورده مانند کابل های اترنت گاهی اوقات با کابل های فیبر نوری ترکیب می شوند. یک پیکربندی مشترک یک کابل  چهار جفت رده 5 است که تعداد رشته های سیم افشان  شامل 2 کابل فیبر نوری چند حالته می باشد.
  • Xbox 360 از یک "کابل ترکیبی" برای اتصال کنسول به ورودی های کامپوزیت یا کامپوننت استفاده می کند.

 

منبع: ویکی پدیا

  • ۹۸/۰۸/۰۸
  • حسین فصیحی

نظرات (۲)

ممنون خیلی مطلب خوبی بود. آماده ی همکاری هستیم.

  • عباس رضایی
  • نوشته شما درباره کابل افشان خیلی عالی و کار بردی بود . به نظر من استفاده از سیم و کابل استاندارد خیلی مهم و من سیم و کابل البرز پژواک پیشنهاد میکنم 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی