مجله تاسیسات

مجله تاسیسات ایران

مجله تاسیسات

مجله تاسیسات ایران

  • ۰
  • ۰

قیمت کابل مفتولی آلومینیومی

یکی از موضوعاتی می باشد که هرکس که در حوزه ی وسایل الکتریکی و برقی کار می کند می بایست اطلاعات کامل و جامعی در مورد آن داشته باشد. همچنین کسانی که در زمینه های ساختمان سازی و تعمیرات لوازم برقی در حال فعالیت می باشند نیز باید هر آن چیزی که به سیم و کابل مفتولی آلومینیومی مربوط می شود را بدانند. بدین جهت در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از انواع سیمها و کابلها آشنا سازیم و اطلاعات مفیدی در رابطه با کابل های مفتولی آلومینیومی و انواع آن در اختیار شما قرار دهیم.

قیمت کابل مفتولی آلومینیومی

پیش از آن که در مورد این مساله صحبت کنیم نیز باید به این نکته اشاره کنیم که در حال حاضر به دلیل اهمیت زیاد قیمت کابل مفتولی آلومینیومی این نوع کابلها در بسیاری از کشورها به جای مس ( که قیمت بیشتری نسبت به خود آلومینیوم دارد) در زمینه های مختلفی قابل استفاده می باشد. از جمله در صنعت و ساختمان سازی و نیز شهرسازی که عمده ی استفاده ی آن در سیم کشی ساختمان ها و منازل مسکونی می باشد. همچنین در ساخت صنایع الکتریکی نیز می توان از این نوع سیم ها بهره برد.

برای مشاهده ی ادامه ی مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید.

 

در کنار به صرفه بودن قیمت سیم و کابل مفتولی آلومینیومی انتخاب کردن فلزات رسانا در زمینه صنایع و کاربردهای گوناگون می تواند یک چالش بزرگ باشد. مس به دلیل اینکه رسانایی بسیار خوب و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد ، اکثرا از آن در کابل ها و سیم ها استفاده میشود. اما در قیاس با آلومینیوم تقریبا سنگین تر و گران تر می باشد. همچنین جابه جایی و انتقال آلومینیوم از جایی به جای دیگر (که سبک تر و به طور قابل توجهی ارزان تر از مس است) ، در بسیاری از موارد گزینه ی به مراتب بهتری نسبت به مس است. خوشبختانه کاربردهای آلومینیوم ، مسئله ای است که ما را مجاب می کند که با درک قابلیت های این فلز رسانا با نحوه ی مقابله با چالش های ارائه شده جهت استفاده از آن بیشتر آشنا شویم و اطلاعات خود را در این زمینه کامل تر نماییم.

فلز مس

که که قیمت آن به ازای هر تن 5800 یورو می باشد ، در حال حاضر قیمتی دو برابر قیمت آلومینیوم دارد (که قیمت آن 2272 یورو به ازای هر تن می باشد.) و حدودا چهار سال است که همچین ارزشی پیدا نموده است (از تاریخ 01/05/15).دلیل این تفاوت مهم در قیمت کابل مفتولی آلومینیومی با مس در دسترس بودن بیشتر آلومینیوم خام در مقایسه با مس می باشد.. بعد از اکسیژن و سیلیکون، آلومینیوم سومین عنصر در میان بیشترین عناصر در پوسته فوقانی زمین می باشد، این در حالیست که مس در فهرست مواد اولیه در رتبه 25 ام قرار گرفته است. ارزیابی قیمت های حال حاضر با نوسانات بازار مواد اولیه این عناصر تقویت می شود.

با نگاه کردن به اعداد مربوط به سال های 2010 تا 2014 ، متوجه می شویم که قیمت فلز مس در محدوده 4700 تا 7650 یورو متغیر بوده است. در سال 2004 ، ارزش میانگین سالانه ی این فلز به ازای تن 2417 یورو بوده است. همچین محدوده ی نوساناتی در مورد فلز آلومینیوم وجود ندارد که به ما کمک می کند امکان برنامه ریزی بهتری برای مواد را فراهم کنیم.

 

قیمت کابل مفتولی آلومینیومی

فلز آلومینیوم

چنان چه به عنوان یک ماده ی رسانا مورد استفاده قرار گیرد ، به دلیل رسانایی پایین آن نیازمند اندازه سیم بلندتری نسبت به مس می باشد که تقریباً یک سوم از سیم مسی بزرگتر است و قیمت کابل مفتولی آلومینیومی باز هم ما را مجاب می کند تا از آن به جای مس استفاده نماییم. در انتها، عایق مورد استفاده بدر سیم نقش اساسی در عملکرد آن را دارد و یک سیم آلومینیومی این قابلیت را دارد که همان ظرفیت حمل جریان که سیم مسی مدل H07RN-F دارد را داشته باشد. اندازه سیم بزرگتر آلومینیوم فقط در پروژه هایی که به سیم هایی با اندازه های کوتاه تر و فاصله های کمتر نیاز دارند مورد استفاده نخواهد بود. مانند سیم های نصب شده در جعبه های کنترل بسته بندی شده.

حقایق مربوط به وزن آلومینیوم خود در مورد قیمت کابل مفتولی آلومینیومی صحبت می کنند. وزن آلومینیوم بعنوان یک ماده ی اولیه حدودا 70 درصد سبک تر از مس می باشد. این موضوع می تواند در بسیاری از پروژه ها و زمینه های کاربردی مختلف که به دنبال کاهش وزن کلیه ی مؤلفه ها می باشد بسیار کارآمد باشد. به طور طبیعی، در کابلهای الکتریکی ، وزن کمتر آن ها به نصب راحت ترآن ها کمک شایانی می کند. خطوط ولتاژ بالا و بادوام از آلومینیوم ساخته می شوند. وزن کمتر آن نیروی کششی قرار داده شده روی سیم و دکل را به میزان خیلی زیادی کاهش می دهد. اما حتی در صنایعی مانند ساخت وسایل نقلیه و صنعت هواپیمایی نیز به سیم های آلومینیومی روی می آورند. به این جهت تمامی سیم کشی های به وجد آمده از آلومینیوم هم اکنون در Airbus A380 نصب شده اند. سیم های آلومینیومی این قابلیت را دارند که حتی تا 60 درصد سبک تر از سیم های مسی با جریان تقریبا یکسان باشند و برای خرید آن در خارج از کشور می توان از سایت های مختلفی استفاده کرد.

منبع: سایت helukabel.com

  • ۹۸/۰۷/۳۰
  • حسین فصیحی

نظرات (۱)

ممنون. مطلب خوبی بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی